zpět
Životopis
Psal jsem ho za ta léta už mnohokrát, obvykle přizpůsobený
poptávce. Již jako malý chlapec jsem se tedy zúčastňoval soutěží výtvarných či
technických, ovšem původ jsem zapřít nemohl. Cejch syna úspěšného otce jsem
nesmazal. A tak mne učil táta, a jeho - rovněž zatracení - kamarádi. Učil jsem
se točit na hrnčířském kruhu, rozumět glazurám, pecím, pálení, přípravě hlíny a
spoustě dalších věcí. To bylo řemeslo, a na vysoké úrovni. Táta byl keramik, to
on založil v Litomyšli dílnu, kde zavedl
malovanou keramiku. Byla to keramika v přírodním tónu hlíny, malovaná
podglazurními barvami a přelitá průhlednou glazurou. Taková se do té doby v
Litomyšli nedělala a otec ji měl rád. Ale modelovali u něho i profesoři a
studenti z pražské UMPRUM, Hladík, Simota a další. A syn nekráčel ve šlépějích
otce.

Začal jsem dělat keramiku jinou, po svém. A sám - inu, taková
byla doba. Učili mne mistři z nejlepších, knihy. První výstavu jsem uspořádal
68. roce. Pak jsem se obrátil na tehdejší Český fond výtvarných umění a začal s
ním spolupracovat. Později jsem se stal i členem, keramika celkem nikomu
nevadila. Protože od keramiky se angažovanost (rozuměj politická) jaksi přece
neočekávala, mohl jsem vystavovat v Galeriích Díla v celé republice, podařilo se
i několik výstav zahraničních, byly i realizace v architektuře. A situace se
normalizovala, usadila,vyhlídky na změnu žádné. Šťastný zlom nastal v 89. roce.
Založil jsem Atelier DUKE Bohemia, který
tvoří interiérovou keramiku podle mých návrhů. Já jsem tím získal fantastickou
věc - čas na plastiky, které jsem do té doby mohl dělat jen málokdy. Dělal jsem
cyklus 14 plastik, KŘÍŽOVOU CESTU. Je to nejkrásnější zakázka mého života.Nyní
zbývá tento cyklus plastik osadit do zdi kostela a doufat, že bude pochopen.
Dokončil jsem již druhou plastiku pro Hotel Zlatá hvězda v Litomyšli, obě jsou
inspirované Smetanovou hudbou. A také jsem přešel na ryby, dělám totiž plastiku
pro Rybářství v Litomyšli. To je zase jiné téma, příroda, voda.
Začátkem léta jsem dostal nabídku na stálou expozici v zámeckých sklepích
litomyšlského zámku, kde má již několik let svoji expozici vynikající sochař
Olbram Zoubek. Bylo pro mne velkým uznáním tuto nabídku využít, zvláště když
nabídka byla uznána i od Olbrama Zoubka.
V týdnu od 20. do 26. srpna letošního (2004) roku jsme konečně instalovali
křížovou cestu. Deset let trvala stavba kostelíka od položení základního kamene
do jeho slavnostního vysvěcení. Nejkrásnějším uznáním mé práce se stalo
poděkování a uznání biskupa královéhradecké diecéze Dominika Duky.
Rok 2005 mi zatím přinesl účast na mezinárodní výstavě v Uralském Permu, kde
moje plastika Kráska a zvíře získala největší ohlas. A v současnosti se věnuji
volné tvorbě, ale ještě více velkým zakázkovým plastikám. A už je zas o rok víc, a tak jsem opět
dělal filmovou klapku na Zlínský filmový festival. Moje letošní klapka, rok
2015, byla vydražena za nejvyšší cenu v historii klapek.
V roce 2009 jsem začal spolupracovat s Rehabilitačním ústavem v Brandýse nad
Orlicí, a je to spolupráce krásná, mohu modelovat velké plastiky, i malé, pro
radost.
Jsem členem Unie výtvarných
umělců ČR, místopředsedou Unie výtvarných
umělců v Hradci Králové, a členem Sdružení výtvarných umělců-keramiků ČR.
TOLIK PRAVÍ OFICIÁLNÍ ŽIVOTOPIS.
JENŽE SUCHÁ JE TEORIE A BOHATÝ STROM ŽIVOTA.
TAK SE PODÍVEJTE:
Jak jsem
dělal velkou figuru |
Zemřel Olbram Zoubek, zůstal jen pan Odstrčil,
kdo dělá větší bronzy. A tak naše Alena, jinak majitelka tří
galerií, chtěla velkou figuru. Proč ne. Jenže pec je vysoká jen
jeden metr, což sice normálně stačí, ale takhle ...
Tak dál. ono by to stejně nešlo udělat vcelku. A teď, jak má být
vysoká. 180 cm. To je moc. Takže po částech. Návrh nakreslený byl, a
tak mi pomáhala manželka udělat nějakou počítačovou představu. A tak
jsme seděli před počítačem, a já jsem jen říkal - takhle ne, to se
nevejde do pece. To ne, to se zhroutí vlastní vahou. To taky ne. Ne.
Ne. Manželka dělala nemožné, ale něco z toho přece jen bylo.
Takže figura bude ze tří dílů, bude se dělit takhle, no, zkusím to.
Jenže ouvej. Tělo figury je přece jen moc vysoké, když to spojím,
tak to prostě spadne. A začíná se znova. Už jsem chytřejší, každý
díl nechám zaschnout, tím se zpevní. Jo, zpevní. Jenže ono to schne
tak jako všechno, jenže teď vadí, že jsou díly nahoře sušší. To musí
být stejné. A tak začalo převracení, zabalování do igelitu, a po
několika hodinách znovu. Ale seschlo se to nakonec stejně, a mohl
jsem to složit dohromady. Jo, teď měly múzy dovolenou. Ale ta jim
skončila, když jsem začal modelovat. To je práce, pro kterou to
dělám, hlína se ochotně podvoluje mým ideám.
A pak zase řemeslo. Celé to musí uschnout, přijdou retuše, zalepit
praskliny, které se přece jen objevily, a zase to hlídat, aby to
schlo rovnoměrně, A konečně to uschlo. A může to, po částech, do
pece. A je to tady. Hlavní kus je o jeden centimetr vyšší, špatně
jsem spočítal seschnutí hlíny při sušení. Tak co s tím. Zkrátit to
nejde nikde bez porušení figury. Ale kdyby se to ... Vešlo se to. A
zase to byla manželka, která mi nastavila program pece podle toho,
jak jsem si to představoval. A dva dny čekat. Nechám pec zchladnout
pomalu, otevřu později než obvykle, to pro jistotu. Pec jsem, opět
pro jistotu, otevřel sám. Totiž - žena při otevírání pece přináší
smůlu. Asi i předkové s napětím očekávali, co z té pece vlastně
vyleze. A vylezla. Celá, krásná, bez jediné prasklinky. A to je
konec. Vlastně není. Musí se ještě dopravit do bronzárny. Jak, čím?
Aby se ani kousek neodlomil? je pálená na nižší teplotu, aby se tak
nesrazila, a tak je křehká. A tak jsem vyrobil bednu, vlastně to
vypadalo jako rakev, když jsem ji ještě obložil molitany, aby se
nemohla pohnout. Teď už to není na mě.
A pak jsme ji přivezli z bronzárny. Taky po kouskách, i oni mají pec
jen jeden metr. Sestavil jsem ji v ateliéru. To byla chyba. Je
těžká, a přenést ji těch pár metrů do galerie nebylo reálné. Zvláště
po schodech. A tak znova, na kusy, a sestavit v galerii. Je to
Marie, stojí tam a dívá se kolem sebe.
|
 |
 |
.jpg) |
|
|
Jak jsme
stavěli cestu |
Karantény lockdowny, sedět doma. No
a tak jsme se rozhodli, že uděláme bezbariérovou chatu. Nápad
bezvadný, jen je potřeba udělat nějaký nájezd, a je tam 7 schodů.
Nevydumali jsme nic, to by bylo jako stavět pyramidu. Dobře. Chata
má ještě dveře na terasu, a tam jsou schody jen dva. No a ještě dva
dřevěné. Ale i tak je to už lepší. A uvnitř se to trochu
přeorganizuje, to půjde. Nájezd bude kolem chaty, to bude taky
lepší. A přijela firma. Složili nářadí, a že vysypou navážku na
terasu. Traktorem. Zkusili to jednou, to ještě vyšlo. Podruhé se
kola začala bořit, a hrozilo, že zboří hráz u rybníka a spadne tam.
Hráz už byla nahnutá, a hrozilo, že se traktor zaboří ještě víc a
poškodí elektrický kabel. |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Nápad jsem měl vymyšlený už loni, bude to HADÍ KRÁL. Jednoho jsem už dělal, jenže ten byl velký asi metr. Klapka je malá.
Dobře, had je dlouhý, vlastně kulatá trubka s hlavou. A bude mít šupiny, přívětivý pohled a zlatou korunku. To byla teorie. Několik dnů jsem rovnal a stáčel toho hada, a pořád vypadal jak vinná klobása. Ani ta poměrně pracná hlava to nespravila, byla to porážka na celé čáře.
Když ne had, tak drak. Prostě se mi tahle havěť líbí a občas ji udělám. Tenhle drak bude mít hlavu a drápy, a bude držet zlatou kouli.

Tak tohle byla představa. A tak jsem udělal hezkou šupinatou hlavu, s velkýma očima, křídla a taky tlapu s drápy. A sestavil jsem to.

Tedy, nebylo to ono. Vypadalo to spíš jako žába křížená nevím s čím, ale drak to nebyl ani náhodou. Ani zlatá koule to nespravila. Nevzdal jsem se. Termín se blížil, a nápad žádný. A tak další hlava, a další, další - no konec. Nešlo to. Dva dny jsem dumal, co s tím, a už jsem byl rozhodnutý letos klapku nedělat.
A pak přece, bude tam kouzelný prsten. Jenže kdo měl kouzelný prsten? Napadl nás, tedy celou rodinu, jen Rumburak. A to bylo hloupé. Ale prstýnek by mohl být ….

Zkusil jsem to. Nebylo to ještě dobré, ale chyby to zas tak velké nemělo. Jenže to byl pořád jenom prstýnek. Večery jsme trávili vzpomínáním na pohádky - až jednou - no přece víla! Ano, víla, a vlasy bude mít jako vodu. To už šlo.
A tak jsem udělal prstýnek už na čisto, vílu s vlasy jako řeka a bílou mušlí s perlou, aby se mohla zdobit.

A tohle je výsledek. Prstýnek je zdobený listy a květinami, je přece z jezera.
Ano, je to PRSTEN JEZERNÍ PANÍ
A teď už dělám jen bedničku, ve které pojede do Zlína, ale před tím ještě na další výstavy.
Prší, a tak ještě jedna
vzpomínka.
Kamarád postavil chatu, a v ní docela hezký
krb. A protože je duší tramp, chtěl nad krb dát indiánské měsíce. Byl to
dobrý kamarád, tak jsme se do toho dali. Já j sem modeloval, manželka dělala
to správné westernové písmo. Trvalo nám to déle, než jsme plánovali, ale
podařilo se. Byl léto, sluníčko, krásný den. A protože hlína schne nejlíp na
sluníčku při mírném větříku, dali jsme všechny právě dokončené měsíce sušit
na zahradu. A sami jsme se vrátili do ateliéru, jak jsme honosně říkali
boudě, ve které jsme pracovali. Okno měla jen jedno, a to vedlo pod keře
vzrostlých lískových oříšků. A tak jsme si povídali, poslouchali rádio, a
měli radost z dokončené práce.
V tom zahřmělo.
Hned nám nedošlo, co to znamená. Když jsme vyběhli ven, a opravdu rychle
vyběhli, z právě dokončených měsíců byly na prkně jen úhledné hromádky
hlíny. Bylo to k pláči. Nové jsme už nedělali, a kamarád má na krbu volné
místo dodnes
Originály na tuto výstavu se chystaly už od jara. Jenže - jak už to bývá. Tahle galerie chce nové věci, a ta druhá má prázdno. Je to příjemné, jenže na výstavu to ubývá. No, snad ještě uděláme repliky.
Dobře. Uděláme. A taky jsme slíbili, že budou i bronzové plastiky. Bronzárna dostala originály, ale momentálně nemá čas, ale do začátku listopadu to určitě bude. A je ticho. Pořád. Telefon nedostupný. Až jednou se to přece podaří. A hned velká omluva - teď je výročí republiky, a my děláme Masaryky, prostě to nevyjde. Chápu. Masaryk, to je velká konkurence. Tak bude výstava bez bronzů. Jen keramika. Nevadí. Výstava bude doplněná keramikou z ateliéru, bude to hezká výstava.
A taky je.
Po naaranžování výstavy jsme šli na oběd. Do vietnamské restaurace, byla nejblíž. Jenže asi nemáme ten správný žaludek, prostě kokosové mléko nám nechutnalo.
Vernisáž byla krásná, hráli studenti z hudební školy, krásné španělské rytmy. Výstava se líbila, i prodej z vernisáže byl, to nebývá často. A pak hladoví a vyčerpaní jedeme domů. Doma nás totiž čeká nejen hladový a uražený pes, ale i úplně české pečené kuřátko.
Jak se modeloval STROM

Jak vznikaly hodiny INFINITY pro
Rehabilitační ústav v Brandýse nad Orlicí
30.6.2017

Infinity
– nekonečná smyčka, Indie, jóga, královský had – kobra. A modrá, barva
nekonečné oblohy. To byl první motiv.
Hodiny budou instalovány
do dost velké tělocvičny, musí mít tedy odpovídající velikost. To byla
práce, která se z fotografií dělala na PC. Ideální velikost byl
kruh o průměru 120cm.
Potom bylo nutné najít
kobru – tedy fotografii. Nebylo to tak jednoduché, ale nakonec se krásná
hlava kobry královské našla. Budu to hodiny, tak číselník. Byla jich dlouhá
řada, než zůstal ten správný. Přes číselník se obtáčí hlava kobry a přechází
do smyčky. To byl základ.
Jenže základ stále na
papíře. Pro realizaci bylo nutné respektovat velikost pece, a především
možnosti hlíny, seschnutí, smrštění při výpalu, a samozřejmě i její
deformace. Plastika musí být z menších dílů, které na sebe budou navazovat.
A také to celé musí být schopno instalace v tělocvičně.
Nejsnáze šel udělat
číselník. Je to vypouklý kruh s číslicemi. Pak smyčky – těch je na hodinách
hodně, celý kruh je smyčkami vyplněn. A hlava kobry, šupiny, krásné oči a
přívětivý, klidný výraz.
Vypadalo to hezky. A
schlo to. A zmenšovalo se to. Mezi smyčkami byla volná místa. Bylo nutné
smyčky přerovnat a doplnit. Pak ještě dvakrát.
Konečně přišel čas
prvního výpalu. Kobra vyšla z pece krásná a neporušená, ani číselník se
nezdeformoval.
Modrá engoba, kterou jsou
hodiny přelity, byla poněkud jednotvárná, a tak j sou smyčky doplněny o
světle modrou, která se ve výsledku jeví jako stínování. Kobra je doplněna
lesklou glazurou a stříbrnýma očima, i číselník má stříbrné číslice.
Celá plastika je kvůli
instalaci umístěna na světlomodrém kruhu. Hodiny jsou instalovány nade
dveřmi, viditelné z celé tělocvičny a svým klidem ovlivňují celý prostor.
Džínová engoba
11. červen 2017
Džínovou engobu kupuji hotovou, ale
aby měla tu správnou džínovou barvu, ještě do ní přidávám další suroviny.
Mám hotové velké vázy, a tak jsem si na ně chystal novou engobu.
Dal jsem si tedy suroviny do třecí misky, a protože
to bylo na dlouho, a protože venku bylo nádherně, šel jsem na terasu na
sluníčko. A jak tak usilovně roztírám přesně odvážené suroviny, přeletěla
nade mnou hrdlička. A vypustila - no. Přesně do třecí misky. V rozetřených
surovinách se ten plískanec začal rychle rozpouštět, a tak jsem to začal
vyhazovat, nejdřív s ohledem na přesně odvážené suroviny, pak už jakkoliv.
Zkouška engoby je v peci, tak zítra uvidím, jakou barvu tomu hrdlička
přidala.
Jak
jsme
vymysleli
glazuru
Vzpomínám na staré historky, jak jsme začínali s keramikou.
Sudů s glazurou jsme měli, kam jsme se podívali. Používali jsme glazuru matnou, slonovinová kost. Dobře se uplatňovala na našem modelování, působila měkce a vznešeně. Musím ještě říct, že téměř všechny glazury vypadají stejně, jemný bílý prášek.
A tak se stalo to, co jednou přijít muselo. Otevřeli jsme vypálenou pec. Všechno bylo nepopsatelně ošklivé. šedě zakalené, tak, jak jsme popletli glazury.
Syn tehdy dostal kladivo a příkaz všechno rozbít. Pozval si na to kamaráda a oba se dobře bavili. Když naplnili popelnici, přišel se zeptat - a víc už toho není?
Nebylo. Ale v peci byla zkouška. Jen tak. Pod glazurou byla železitá engoba. A tenhle zkouškový střep byl teple rezatý, lesklý, živý a příjemný. Hned jsme věděli, že tuhle glazuru chceme, její krásně živý, teplý povrch byl přesně to, co nám chybělo. Dnes se to těžko chápe, ale chtít koupit tehdy glazuru, a dokonce takovou, jakou potřebuji, byla téměř vstupenka do blázince.
Ale k věci. Vlastně to bylo štěstí. Jenže které glazury a v jakém poměru byly smíchány s tou původní, to jsme netušili. Jak říkám, sudů s glazurou jsme měli, kam jsme se podívali ...
2014
Tak letos žijeme naplno od samého začátku. Tak nejdřív
jsem dokončil a instaloval plastiku MÁ VLAST opět do Hotelu Zlatá hvězda, na
video se podívejte ZDE. Ještě to nebylo ani hotové a dostal jsem zakázku do
Rehabilitačního ústavu v Brandýse nad Orlicí. Tam bude plastika na
pětimetrové stěně. Mezi to se vešla filmová klapka do Zlína, ale už jsem
nestihl výstavu v pražské AD Galerii. Škoda, v Praze jsem vystavoval už hodě
dávno. A naše mladá rodina má opět novu galerii, tentokrát je to Galerie
BARBARA v Hradci Králové.
Dnes, 7.prosince 2013 jsme pálili poslední
předvánoční pec. A pak měl být klid, věnovat se novým originálům, podívat se
do předvánoční Prahy, zajet na chatu nakrmit myši - plány jsou jedna věc,
skutečnost se ukázala jiná. Pec stávkuje. Nechtěla teplotu zvednout víc, než
1000 stupňů, a to je málo.
....
Takhle nějak vypadá pec zezadu, a jen jeden člověk tomu rozumí. Jenže pec má
velkou konkurenci - paní tohoto odborníka chtěla využít dnešek k výběru
kabátu, a to je silná konkurence! Ale nakonec to dopadá dobře. Odborník je
zde, a po pěti hodinách pec zase funguje.
Taková mrňavá součástka, velká
jako krabička sirek!
Galerie
Máme asi málo starostí. Ale ono to vyplynulo všechno
tak nějak mimo nás. Olbram Zoubek začal marodit, a tak jeho žena na konci
roku 2011 rozhodla,
že dál Galerii de Lara provozovat nebude. No a co s ní? Litomyšl je
malá, a tak vlastně jen Dudychovi měli zájem na její další existenci. Mě se
to přímo netýká, galerii mají mladí, ale přece jen to chtělo tu a tam
poradit ... A taky nějaká ta výstava, prostě práce bylo dost. Za ten
rok a půl, co galerii vede Alena Dudychová, snacha, se všechno uklidnilo a
usadilo.
A stalo se - v Praze skončila Galerie Alfa, majitel odešel do důchodu. Co s
galerií? Už to vypadalo, že místo galerie tam bude další zlatnictví, lahůdky
či něco podobného, čeho je na Uhelném trhu už i tak přecpáno. A tak se
přihlásili Dudychovi, že by tu galerii vedli. Město bylo osvícené a dalo
přednost kultuře, no a tak máme v Praze 1, na Uhelném trhu
AD Galerii.
Tady byly úpravy větší, ale ještě během posledních prázdninových dnů se
všechno vyřešilo, a 2. září 2013 se galerie otevřela. Obrovská galerie, 160 m2
výstavní plochy, a spousty autorů a jejich věcí. Ani tohle se mne přímo
netýká, naštěstí. Naplno v tom lítá Alena. Inu - co si vybrala...
A má to ještě jeden důsledek. Náš vnuk, takto kuchař s ekonomickou nástavbou
pověsil zástěru na hřebík a je z něho galerista. A musím říct, že si školu
vybral dobře. Při vernisážích připraví naprosto profesionální pohoštění, a
ekonomie se mu hodí víc, než tušil. Nějaký ten umělecký gen v něm je také,
takže umí nejen krásně aranžovat, ale hlavně vybírat věci od výtvarníků. On je
totiž už čtvrtá generace, která se zabývá kumštem.
SILVESTR
Vánoce nám proběhly podle pravidel. Večeře v 5 hodin, teoreticky ve chvíli
rozsvícení první hvězdy. Dárky donesl Ježíšek, my jsme se zmohli leda na
měkáče nebo nádobí. A pak jsme si povídali - ničím nerušená idylka.
Uběhlo pár dní, a máme tu Silvestra. K večeři houbový guláš, na zakousnutí
příšerní fialoví hlavonožci, uzené a tlačenka. A samozřejmě výzdoba.
Stromeček zmizel, místo něj jsou v pokoji natahány řetězy, a na ně pověšené
lampiony (reptání: a co když to chytne? No a, bude švanda). Venku svítí
rozzářený jilm (jehličnan není k dispozici) a jinak klid. Před bouří, dalo
by se říct. U dveří leží obrovská stěhovací taška plná střeliva. Ale klid,
je večeře, povídá se, jen občas někde vyletí raketa, na kterou se musí u nás
samozřejmě reagovat. Lampiony už několikrát dohořely a dostaly nové svíčky,
čas utíká a stěhujeme se na zahradu. Pes je zavřený v ložnici a zuří.
Knírač, kdybychom ho pustili ven, rakety nám ukradne. Takhle je klid. rány
se už ozývají ze všech stran, v našem městě bylo a je pyromanů vždycky
dostatek. Náš ohňostroj je velkolepý.
HOŘÍ!
Nezájem.
Hoří,
doma hoří!
No jo. Počkej.
Tak se
tam podívej!
... Ano hoří. Jediný lampion, který vydržel svítit celý večer, roztavil
silonovou šňůru řetězu, spadl na židličku, další kusy na radiátor, na kytku
a do misky - samozřejmě plastové. Chvíli to hořelo, pak jen doutnalo a
páchlo. A všude po tom zůstalo něco, něco černého, matlavého páchnoucího a
na nůž při čištění se lepícího. Jen solidní kulatá svíčka přežila všechno
bez pohromy a klidně si pod židličkou hořela dál.
NA BAŽINĚ
Vdávala jsem se před padesáti roky. Bydleli jsme u
manželových rodičů v podkroví, v místnosti asi 14 m2, zařízené
historickým nábytkem, který by potřeboval asi 2x tolik místa, než
jsme mu dali. Bylo to romantické. Pod domem vedla silnice, málo
používaná, a za ní byla řeka a splav. Romantika.
Silnici začali přebudovávat na R35. A bylo bahno. Všichni chodili v
čistých botách, my ne. Než jsme přebrodili stavbu, vypadali jsme –
nevím jak to nazvat. Silnice pokračovala, bláto už nebylo tak
aktuální, a tak jsme se přestěhovali do družstevního bytu. Vedle
R35, ale na druhém konci města. Konečně jsme byli čistí.
Ne nadlouho. Nová silnice si žádala nové osvětlení, a tak chodník
vedle zbrusu nové R35 rozkopali. A zase bylo bahno. Trvalo to, moc
nespěchali.
Protože jsme bydleli v druhém patře, příroda žádná, jezdili jsme
často na chatu rodičů. Tu postavil manželův otec na pozemku, kde je
několik pramenů a pramínků. A zase romantika, bylo tam vždycky
vlhko, příjemně i v největších horkách, křemenáky rostly přímo před
chajdou. Gumáky byla samozřejmost i v nejteplejších létech.
Chata potřebovala opravit, a tak tam přijela Spětka, vysypala písek
a zapadla. Po nápravu, klasicky. Sice jsme si dělali z kamaráda
legraci, že bude muset počkat, až to umrzne (bylo to v červnu), ale
když nám traktoristi váhali s pomocí, že by tam zapadli taky, lehko
nám nebylo. Bažina se hlásila o své právo.
|
 |
 |
Zapadli jsme tam vícekrát, a tak jediné řešení bylo
vysypat hlavní cesty štěrkem. Stalo se, a zas jsme byli čistí.
Zatím naše první keramická dílna, adaptovaný prasečí chlívek, nám už
přestala vyhovovat, vymysleli jsme si rodinný dům s ateliérem.
Stavěli jsme na své zahradě, nejdřív jsme pokáceli ty nejlepší
odrůdy jabloní, a na jejich místě začal bagr vyrábět bahno.
Tou dobou nám umřel náš pes kolových staveb – špic. Nový pes byla
velká kníračka. Kdo zná knírače, ví, jaké mají ohromné tlapky. A ty
byly plné bahna. Už jsme sice bydleli, ale zahrada ještě byla na
papíře. Jen tu a tam vysazený nějaký proutek, ale jinak pustina.
Musím ještě říct, že jižní plot sousedí s vlakovým nádražím –
nákladním, a severní s R35. Naše Beruška, jak se té veliké psici
říkalo, chtěla stihnout dění na obou stranách. A že uměla běhat! No
a já jí ušila boty do bláta. Nadchly ji, lítala neuvěřitelně rychle
do té doby, než z ní boty spadly. Ona zablácená až po uši, a zahrada
pustá. Ze sotva zakořeněných keříčků jsem měla v lepším případě
materiál na řízkování. |
Časem vyrostla tráva, ale Beruška nezapomínala na
prolety blátem a milovala záhony. Jednou zakopala do upraveného
záhonu salátu manželovy zbrusu nové Adidasky. Na podzim při rytí se
našly. Nebo jsem přišla, a z čerstvě naseté mrkve koukal Beruščin
aport, což byla 80 cm dlouhá kláda. No a když si podrbala záda na
záhoně se zralými jahodami, bylo to už moc.
Jenže tou dobou jsme měli už dalšího velkého knírače, Akina. A
všechny plůtky a ploty vzaly za své. Vzdali jsme to.
Přes veškerou psí snahu bláta ubývalo. A tak jsme se rozhodli
postavit nový, větší ateliér. Naše zahrada je svažitá, takže na
severu se dostanete na zahradu ze spodního podlaží, na jihu z toho
nad ním. Při stavbě se všechna ta hlína musí dát pryč, a tak jí na
zahradě vyrostla hromada asi 3x větší, než byla vyhrabaná díra do
země. Myslím, že v té době jsme byli nejlíp chránění. Dvě černé
střapaté příšery na té hromadě hlíny měly přehled o dění a dávaly to
znát.
Jak šel čas, i tahle stavba se skončila a zahrada se začala zelenat,
a několik let (tři, čtyři?) se zdálo, že jsme bahnu unikli. Přišly
deště a povodně. Pro nás romantika, dívat se, jak se šoféři utopili,
vodu nad kolena a nadávají na Litomyšl. My bydlíme tři metry nad
silnicí. Jenže chata. Tam byla zrada. Už dříve jsme na příjezdovou
cestu sypali kde co, aby ji pramínky moc nerozbahňovaly. Teď bylo
zle. Byla to dvě auta stavebního smetí, kterými jsme ji zahrnuli.
Cesta byla hrozná, jezdilo se po cihlách a tvárnicích. Všechno se
usadí, i tahle cesta. Do nové povodně. A zase bahno, pak že ubývají
pramenné oblasti. A zas nový svinčík ze staveb. Kolem chaty sice
stále ještě funguje štěrk, ale ani ten nevydrží všechno. Například
krtka.
To už jsme v současnosti. Na chatě řádí krtek, a že je pilný. A
doma?
|

|
.JPG)
moje skalka |
Jo doma. Bahno se nás drží pevně. Začalo to mírným vlhnutím dlažby
pod kotlem. A dál a dál, zjistit odkud to teče se nedařilo.
Odborníci rozhodli, že je porušená svislá izolace. Přijel bagr.
Tak zase bagr. Před terasou a před ložnicí udělal díru hlubokou 3,5m
a na stříhaném trávníku hromadu hlíny několikanásobně větší než je
ta díra. Voda žádná, izolace suchoučká.
Je říjen, listopad. Letos je k nám počasí vlídné, doma máme hlínu
jen suchou. Prosinec, Trochu zapršelo. Přijel bagr. Díru zasypal,
jenže hromady ubyla jen troška. Další hlínu přemístil na bývalou
skalku vedle terasy a na dlážděnou cestičku. Takže vedle terasy je
psí vyhlídkové místo. Naši velcí knírači už sice odpočívají pod
hortenzií, ale střední knírač se šeltií jsou čilí a vynalézaví. A
vyhlídky milují také. A hladká hlinitá, nyní už blátivá plocha
bývalého trávníku je láká k proletům. Dům je obložený rohožkami, v
obytném patře jsou vchody na terasu tři! A psi je střídají s
pravidelností hodnou lepší věci.
Prší. Prší? No a co? Přece nebudeme doma! Že jiní psi jsou?
Ano je to tak, dělám vrátného, čistím tlapy a čekám na dobu ledovou.
8.2.2013 |
Když se chce dělat keramika,
jsou zapotřebí dvě věci. Hlína a glazury. To druhé bylo celkem bez problémů.
V místní provozovně, dříve patřící tchánovi, jsme si mohli koupit glazury,
ještě ty staré, co jim po tchánovi zbyly.
Jinak to bylo s hlínou. Tchán znal
různá naleziště hlín, a tak jsme s ním jezdili po okolí a hledali zapomenuté
hliníky. Byly to krásné hlíny, plastické a příjemné. Hlína, často i s
kořínky a žížalami, se nejdřív musí zpracovat na hladkou hlínu modelovací.
Byla to romantika. Do džberu se dala hlína, zalila vodou a nechala rozmočit.
Na zahradě, mezi kvetoucími pampeliškami. Pak se hlína rozmíchala, přecedila
a vysušila na sádrových deskách. Jenže jí bylo málo. Na přípravu hlíny je
nejlepší míchačka. Ta na beton. Do ní se dají oblázky, které hlínu rozemelou
na jemnou kaši. Stalo se. Míchačku jsme naplnili hlínou, zalili vodou a
přidali pečlivě vybrané oblázky. Zapnuli a čekali. Hlína se míchala, oblázky
rachotily na celou ulici. A postupně utichaly. Hmota uvnitř ale nehoustla,
dokonce se zdálo, že se voda čistí. A tak jsme ji vylili. Pohled do míchačky
byl zajímavý. Kolem stěn byl asi dvaceticentimetrový krunýř upěchované
hlíny, proložený oblázky. Optimisticky jsme vzali lopatku, jako že hlínu
vybereme. Lopatka zůstala zapíchnutá v hlíně a nešla vytáhnout. Ani motyčka.
No nic, vzali jsme si rukavice a šli na to. Rukavice tam zůstaly taky. Měli
jsme pokušení míchačku odvézt někam na smeťák, ale byla půjčená. Dobývali
jsme hlínu holýma rukama, nehty olámané těmi pitomými oblázky. Ale zvítězili
jsme. Později jsme do míchačky dávali jen malé množství hlíny bez
oblázků.Tehdy byla poblíž térárna, která jako odpad měla sudy od asfaltu.
Přesně pro nás. Hlínu jsme tedy cedili do sudů, navrchu převázali jako obří
zavařeninu a nechali přes zimu přemrznout. Hlína se tak proměnila na tuhé,
snadno zpracovatelné kostičky. Mrzlo pravidelně, problémy nebyly. Téměř
nebyly. Jednou totiž nemrzlo. Z hlíny byla na jaře nepoužitelná břečka. Na
sušení na sádře jí bylo moc. Doslechli jsme se, že se dobře suší hlína na
cihlách. Zajásali jsme a postavili z cihel desku, na ni položili látku, aby
se hlína neumazala. A čekali jsme. Den, dva, týden ... Hlína tuhla, ale
pomaloučku. Mezitím do ní lísky vysypaly pyl, pak spadaly celé jehnědy,
nějaký hmyz, prošly se kočky, slepice, pes - nebylo to ideální. Térárna
skončila, sudy nebyly. A manžel dostal geniální nápad. Korby. Dvě vyřazené
korby z nákladních tatrovek. Na šrotovišti ve vedlejším městě je měli. byl
trochu problém je převézt na autě menším než tatrovka. Byl problém dostat je
na zahradu bez vjezdu. Nakonec pomohl kamarád a autojeřábem. A my měli po
starostech. No, měli. Korby byly rezavé a potřebovaly natřít asfaltem. A tak
jsme na zahradě topili pod hrncem s asfaltem. Občas to chytlo, někdy
zapršelo. Měli jsme i nový vynález na zpracování hlíny, něco jako ponorný
mixér. Šlo to rychle, ale romantika pomalu končila. Hlína se zpracovávala v
létě, v plavkách. Jen občas vrtule vyhodila trochu břečky a chudáka, který
stál poblíž, nahodila od vlasů celého. Neobešlo se to zpravidla bez
"rovnoprávnosti" a druhý byl polit velice cíleně.Pak přišla nová doba, a o
tom zas příště.
A přišla nová doba. Výrobců keramické hmoty bylo na výběr. I
my jsme přešli na hlínu profesionálně zpracovanou. Korby začaly překážet.
Firmy byly na všechno, i na zpracování šrotu. Přijeli, šrot rozřezali a
odvezli. A tak přijeli i k nám. Optimisticky, s dobrou náladou. Pak uviděli
korby. Vyasfaltované. Úsměv zamrzl, chtěli to vzdát. Nevím, kde se v nás
vzalo tolik výmluvnosti, ale zůstali. Korby rozřezali mezi plameny z asfaltu
a v dusivém dýmu. Omámení a napůl udušení ani nechtěli honorář.A my byli
definitivně v kapitalizmu.
Platit
za dovoz hlíny z cihelen se začalo prodražovat.Vyskytla se ale náhrada.
Rybářství prodávalo škodovku valník. Moc síly neměla, do kopce vzdychala,
ale hlínu dovezla. Říkali jsme jí hrdě KAMIÓN. Byli jsme samostatní a s
potěšením jsme zpracovávali hlínu dovezenou vlastním autem. jenže začaly
reklamace. Vracela se nám keramika, ze které vystřelovaly kousky glazury, a
uvnitř v dolíčku zůstávala bílá tečka. Postrach keramiků, vápenec. Pátrali
jsme, odkud se to vzalo. Nikde nic. Až - kamión. Rybáři vápnili rybníky. Ne
že bychom kamion nemyli. Ano, a důkladně. Dokonce i vyschlou rybu jsme
našli, kdesi na podvozku. Jenže vápna stačí troška. Přivezli jsme novou
hlínu a chtěli začít znova. Jenže - než jsme mohli novou hlínu udělat,
museli jsme se zbavit staré. A my měli připravenou hlínu na celý rok. Takže
vyvstal problém. KAM S NÍ? Na smeťák ji - nevím proč - nechtěli. Nezbylo,
než ji vozit v autě a usypávat tam, kde už byl nějaký nepořádek. Nebylo to
snadné. Tedy nepořádku bylo kolem silnic dost, ale i v místech
nejopuštěnějších se pravidelně někdo objevil, a my jako psanci zase jeli dál
....
8.února
|
|
|
Kdysi jsme dělali keramiku v takovéhle boudě. Byla to
romantika, a hodně jsme se naučili. Pak jsme postavili nový ateliér,
přestěhovali se, a bouda osiřela. Nový majitel ji asi před pěti roky
začal bourat. Byla v tom nostalgie našich začátků, rodičů, kteří nás
učili, v té boudě bylo našich 20 let života a nadějí. |
 |
|
 |
|
|
|
Tuhle pec jsme stavěli sami, bylo to
začátkem sedmdesátých let a pec se prostě koupit nedala. Prostě
nedala. Koupili jsme cihly z tehdy nového materiálu CALOFRIG, ty se
musely ručně zbrousit tak, aby byly pravoúhlé a pak z nich postavit
klenutou pec. Při vymýšlení klenby pece jsme se cítili jako
stavitelé Svatého Víta, ale klenba držela až do svého konce. |
 |
|
 |
|
|
|
Klenba sice byla spojovaná maltou
minimálně, ale přece. Ta se časem vydrolila a mezi cihlami byly
otvory. Celkem to nijak nevadilo, hřálo to a svítilo, jinak nic. A
líbilo se to myším, které si na těchto spárách s nadšením budovaly
hnízda. Tady museli andělé hodně mávat křídly, když jsme za celou
dobu hořeli jen jednou, a ne moc. |
|
|
|
|
|
|
V březnu jsme byli v Praze navázat kontakt s
ART CENTREM, tehdy jedinou organizací, přes kterou byl možný export. Několik
věcí si vzali - a po létech je už nikdy nenašli.
Chystá se samostatná výstava v Hradci Králové a skupinová v České Třebové, Jirka
navíc chodí do parašutistického kroužku, protože tohle ještě nezkusil a má moc
fádní život. Já zatím pořádám dotazníkové orgie. Během jednoho měsíce tři
dotazníky a čtyři životopisy. Každý jiný, pochopitelně, zaměřený na tu kterou
událost. A ještě mě čeká nejmíň jeden na výstavu do Hradce a pravděpodobně další
i do České Třebové.
Přípravy na hradeckou výstavu jsou v plném proudu. Několik pecí jsme vypálili
dobře, další byla spálená, další nedopálená. Vrchol byl dnes, když se NĚCO
stalo, jen sám pánbůh ví, co to bylo, že přestalo měření fungovat úplně, ale pec
se pálila dlouho, hodně dlouho. No nic, pozítří uvidíme.
Jirka právě odjel do H.K. odevzdat životopis a domluvit, že na zahájení budou
hrát KANTOŘI a recitovat herečka Míla Koubová. Bude to revoluce ve vernisážích,
když tam bude normální muzika a ne jen fidlání na housle žáků ze školy. Takže
zas je problém jen se mnou. Loňské šaty se mi beznadějně srazily a letošní
nejsou. Vernisáž se povážlivě blíží a já musím do pozítří ušít šaty, abych tam
nemusela jít jako akt.
A byla výstava. Úspěch velký, prodána takřka hned. Hodně lidí přišlo jen proto,
aby se podívali na ty Dudychy, co tak rejžují prachy (doslova, odposlechnuto).
Samozřejmě hráli Kantoři, recitovala Míla, a protože zahájení bylo vskutku
originální, začaly během recitace padat se zdí jeden reliéf za druhým..........
Inu, i to lepidlo bylo jaksi socialistické.
7.6.78. Je 8 hodin večer.. Jirka se vrátil z Prahy živ a zdráv. Do fondu ho
nevzali.
A
takhle jsme nakupovali. A to jsme měli oficiální objednávku s razítkem!
Byla sedmdesátá léta a my potřebovali glazuru. Když nám nákup konečně úřady
povolily, mohli jsme zavolat výrobci, jestli glazuru mají. Neměli. Nevyrábějí
ji, protože před časem jí vyrobili dost pro cihlárnu Třebechovice, takže si ji
můžeme koupit tam. No dobře. Třebechovice. Glazuru mají. Už dlouho. Tak dlouho,
že ji už nemají ani pod střechou. Potřebovali jsme ji, nebylo co řešit. Kamarád
šofér to vzal na černo a jelo se. Nejdřív jsme museli do kanceláře zaplatit.
Proč to tak je, jsme pochopili hned, jak jsme glazuru uviděli. Sudy rozbité, bez
vík, do některých chodili cihláři na velkou - fuj. Postupně jsme našli jsme a
naložili ty dva zachovalé sudy, které jsme měli zaplacené a které jsme
potřebovali. Glazura pro nás měla cenu další existence. A pak to přišlo.
Na náklaďáku osiřelé dva sudy - a dole jich bylo ještě tolik, i těch zachovalých
... Kamarád napnul síly, naložili jsme plné auto, zamávali vrátnému a jeli.
Normálka, pohoda. Nikoho to nezajímalo, nikomu to nechybělo.
Copak v cihelně. Tam byla euforie. Ale doma - každý ten pitomý sud měl metrák,
spíš víc. sudy byly nahnilé, glazura se vyhrkala po cestě. Celé odpoledne
trvalo, než jsme sudy vykutáleli a provizorně uložili, a dali auto do pořádku.
Auto odjelo, sudy stály opuštěně na zahradě a vyčítaly. Kam s nimi? Jo,
byl to majetek, ale ani to se nemá přehánět. Nakonec jich dovnitř boudy přišlo
jen několik, ostatní zůstaly stát na zahradě pod stříškou a glazuru jsme
postupně přesypávali do sudů uvnitř. Časem jsme zařídili nový ateliér a sudy
putovaly do něj. Původně krásný, prostorný a čistý skládek jsme celý zaplnili
obrovskými sudy obalenými pavučinami, a protože se zase nevešly, zase jsme
volali kamarády a ty metrákové sudy se musely vystrkat na sebe. Jenže netrvalo
to dlouho, sklad malý, a tak sudy zase musely ven. Glazura byla kvalitní, 30%
olova. Tehdy to nevadilo. Jenže kapitalizmus přinesl nové vyhlášky a glazura
byla jedovatá. Kam s těmi proklatými sudy teď? Poslední stěhování - ujala se
jich jedna Lidová škola umění. Tam ještě vyhlášky nedošly.
No a teď máme naprosto nezávadné glazury s atestem, perfektní tak, že vycházejí
vždycky stejně - a ty krásné efekty, které dokázaly glazury olovnaté, jejich
malá jistota, jak to dopadne, kdeže ty nejistoty jsou. Naštěstí nic není tak
dokonalé, aby se to nedalo doma upravit.
17.1.1978 byla zahájena
samostatná prodejní výstava manželů Dudychových v Pardubické nově otevřené
galerii. Úvodní slovo měl mít Dr Řeřucha, ředitel Pardubické galerie. Měl se
dostavit i náměstek ministra kultury. Ten neměl čas. Řeřucha se taky nedostavil.
Úvodní slovo odkoktala veddoucí prodejny, a v 7 hodin večer telefonoval Řeřucha,
omluvil se tím, že právě HRADEC PŘIJAL JIRKU DO FONDU! což bylo to nejlepší, co
se mohlo stát. Kéž by to schválila i Praha.
A tak ani moc nevadilo, že celý honorář za prodanou výstavu padl na nákup
glazury, jejíž cena po převodu přes X organizací povážlivě stoupla.
To už je rok 1976. Komise teď několikrát
řádila, tenhle měsíc jsme tam dali jen čtyři druhy, stejně to nemělo cenu, a to
ještě vyhodili hrníčky na kávu, že se některé viklají na podšálcích... Asi nikdy
nenakupovali v porcelánu. dokonce socialistickém. Ale přece jen, Jirka bude od
září pracovat jen na část úvazku, na pět hodin denně, takže bude víc času.
Zdá se, že se nic nemění, změny a nejistota se staly pravidlem. Ve fondu stále
nejsme, a já ani nebudu, nevejdu se do kvót.
A máme slíbenou výstavu v Pardubicích, dokonce na zahájení prodeje v nové
galerii. Zatím se otevření galerie odkládá, nejsou dlaždice, beton a další,
tehdy, vzácné věci. A tak máme doma kupy keramiky, připravené na výstavu, kterou
není kam dát. Ten prasečí chlívek, ve kterém stále pracujeme, je přece jen moc
malý.
V roce 1975 jsem dostali od
ČFVU zakázku. V Hradci se stavěl hotel Černigov, a my tam měli dělat obří
květináče, které by rozdělovaly restaurační prostor. Bylo jasné, že u nás se to
dělat nedá, a tak jsme se vydali do keramické dílny, kde se na tuto keramiku
specializují. Byli jsme tam za pitomce, výtvarníků, kteří mají návrhy a nemají
nebo neumí je sami udělat, jezdí po republice hromada. A tak se dívali i na nás.
Jenže Jirka jim předvedl krásná tahaná ouška, prubířský kámen keramiků. No, a
byl klid, a byli ochotni nám květináče udělat. Dostali výkresy, přímé pokyny,
byli to keramici, tak to mělo vyjít. Přijeli jsme se podívat na vzorky. Jak může
keramik něco tak zmrzačit je obdivuhodné. Musíme tam zůstat a učit je základní
keramické techniky, razítkování, nalepování, rytí, glazování. Zase jedna z mnoha
katastrof, které keramiku provázejí. Nakonec květináče byly téměř takové, jaké
být měly, no a vzrostlá zeleň také udělala své.
A taky máme výstavu v Královéhradecké prodejně Díla. Úspěšnou po výtvarné i
prodejní stránce.
A ještě jedna výborná věc. Jirka bude pracovat na poloviční úvazek.. Jistě,
uživili bychom se i bez toho, jenže pak by byl příživník, bez razítka v
občance...
Rok 1973. Cílem tohoto roku je auto. Hlavní požadavek je velký kufr. A tak tedy
budeme vydělávat. Leden je slabý - 822,- Kč. V únoru jdeme výš, 1.472,- korun.
Březen nula. Nějak to není ono. Chce to zakázku. Byla by, dělat korbely na pivo.
SUVENÝRY! Co se dá dělat, peníze potřebujeme. Naštěstí to dlouho netrvalo a zase
pracujeme pro Fond výtvarných umění, pro prodejny Dílo. A taky nám chytla
vycpávka v peci. Byly to nervy, bouda dřevěná a na peci měly hnízdo myši. Ze
sena. Ne, na umění není ten správný čas. Potřebujeme míchačku na beton, v té
půjde míchat hlína.
Jo, míchat hlína. To se musí sehnat valouny, které hlínu míchají a částečně i
melou, aby byla jemnější a tvárná. No tak jsme z potoka donesli valouny,
naložili je slavnostně do míchačky, přidali vodu a hlínu a celé to zapnuli v
očekávání krásného keramického materiálu. Ano, hlína byla jemná, snadno se
cedila přes síto, jen zůstal nalepený zbytek v míchačce. Detail. Dáváme do
míchačky další várku, nějak ubylo valounů, ale i tak je jich dost pro kvalitní
mletí. Do večera valouny nebyly, ale hlína byla pořád krásná. Jen na dně byla
stále větší vrstva tuhé nalepené hlíny. A míchačku bylo nutné vyčistit, zítra se
bude v přípravě hlíny pokračovat.
Lopatka zůstala zapíchnutá v hlíně.
Motyčka taky.
Takže rukama.
V rukavicích.
Zůstaly v hlíně také. Na řadu přišly holé ruce.
Byla to krásně zpracovaná hlína, Čapek by řekl jíl jak cejn. Ruce se do něj
zapíchly a zůstaly tam. Jen po kousíčkách se nechal utrhávat. Jenže mezi tím
byly ty pitomé oblázky. Ty se musely rukama podhrabat, jíl kolem nich vytrhat, a
pak je odtrhnout od té nepředstavitelné hmoty. Ruce poškrábané, nehty zulámané
do krve, střídali jsme se a proklínali znalce zpracovávání keramických hmot,
který nám tohle poradil. Ale nakonec přece jen hlínu máme, a protože ji můžeme
nechat přes zimu přemrznout, máme ji tak kvalitní, jak od té doby už nikdy.
Problémy s Fondem se utišily, suvenýry už dělat nemusíme, keramika se prodává
dobře, takže máme krásné celkem vyrovnané a v rámci možností jisté období.
Únor 1970. Jirkovi umřel táta.
Bylo to těžké, teď jsme viděli, kolik drobných, nezbytných věcí je třeba udělat,
aby dílna mohla vůbec fungovat. A taky se začala rozpadávat pec. Jirka ji
vyboural a udělal o něco větší, 30x33cm. Přišel listopad 1970 a my hrdě
uspořádali první výstavu. Výstavu - byla to směsice všeho možného, neurovnaná,
neucelená. Na vernisáž přišel jeden člověk, a ten se
ptal, kde je ta kapela, co tam bude hrát.
Duben 1971. Začaly se nám zdát naše věci natolik dobré, že jsem jela zase
vyzkoušet komisi v Díle. Vzali všechno, a od té doby brali všechno, až na malé
výjimky, stále. Zařídili jsme si také výlohu na náměstí, kde jsme vystavovali
své nové věci. Stali jsme se známější, ale skutečnou reklamu udělalo až to, že
ji kdosi vykradl a policista (tehdy příslušník SNB, taky se říkalo úd SNB) tam
stál několik hodin pohotovost. V listopadu 1971 jsme udělali další výstavu,
samozřejmě opět v Litomyšli ve Smetanově domě. Na zahájení přišlo dost lidí,
ohlas měla dobrý, a lidé, kteří obešli exponáty i zezadu, měli dobrou náladu.
Jak by ne, zapomněli jsme tam láhev od vína.
6.června 1972 byla zahájena výstava PŘEHLÍDKA 72, výstava výtvarníků svitavského
okresu. Dali jsme tam také několik věcí, figury Rozmarná královna a Smutný
princ. Toho vybrala hradecká komise do podobné výstavy krajské jako jediný kus.
16.9.1972. Památné datum. Poprvé jsme pálili glazury ve velké peci, a úspěšně.
Takže teď máme v provozu malou i velkou pec. Z přemíry radosti nad pecí jsme
umodelovali panáka, 80 cm vysokého. Je to nádherný trpaslík, bude se jmenovat
Hodný zahradník. Malér bude, jak ho dopravit do Hradce, a hlavně jak zpátky,
když ho nepřijmou! (později prasknul a bylo po starostech.)
Takhle jsme začínali s
keramikou:
A byla svatba, družstevně jsme postavili činžovní dům - tehdy vlastnoručně,
nastěhovali se, měli dítě a celé to začalo zavánět čekáním na důchod. Začali
jsme koketovat s výtvarným uměním. Nejdříve byla doba dřevěná, tedy samorosty,
tehdy velmi módní záležitost. Chodili jsme po lese, čistili samorosty, a
zjistili, že to není ono. Nastala doba železná. Byt se začal plnit svícny,
vázami a podobnými zrůdami z kovu. No, některé nebyl tak špatné, a tak jsem
zkusila něco zavézt do královéhradeckého Díla, tehdy Český fond výtvarného
umění.Tam byla komise, která přinesená díla posuzovala. A oni kupodivu jednu
vázu a svícen přijali. Vázu prodali, svícen - byl to moc velkej krám - nám asi
po třech letech vrátilli..
Tou dobou začal dělat železo kdekdo, a tak Jirka přestal. A tehdy si vzpomněl na
keramiku. Otec měl kdysi keramickou dílnu, takže příklon ke keramice se jevil
normální. Musím se bohužel zmínit o tehdejší pokřivené době, kdy tchánovi
keramickou dílnu ukradli a malou keramickou pícku, kterou si potom zbudoval ve
sklepě, mu zapečetili. Ale blížilo se Jaro 1968, všechno se zdálo dostávat do
normálních kolejí, a tak se Jirka odvážil z pícky strhnout pečeti
Tímto celé začalo. Otec se ujal role učitele. A taky jsme začali stavět
keramickou dílnu. No dílnu. Původně to byl prasečí chlívek a nahoře měl seník.
Táta tam udělal velký kus práce. A na jaře 1968 byla dílna v provozu. Byl to
tehdy krásný rok, a my dostali první zakázku. V Hukvaldech u Ostravy bylo nějaké
výročí, a my jsme pro ně dělali upomínkové plakety. Asi tři nebo čtyři druhy,
podle Jirkových návrhů. Ale to byl začátek. Další zakázky nebyly.
Já sama jsem nikdy v životě netušila, čim se budu jednou živit. Jsem z rodiny,
která má o umění jen velmi mlhavé představy. Od zkušenějších manželek jsem
věděla, co mě čeká: 1. on bude dělat svého koníčka, já sedět doma a hádat se. 2.
dělat to s ním, mít zajímavou práci, dobré manželství a špatné nervy z přemíry
zajímavosti. Udělala jsem to druhé a vyšlo to do puntíku.
Zatím co já hledala smysl života, Jirka modeluje figury, vázy platiky, modeluje
špachtlí, učí se. A táta v dílně staví hrnčířský kruh. Dokončil ho v létě 1969 a
Jirka se začal učit točit na kruhu. Džbánečky, vázičky, já to jako správná
keramická manželka glazuji průhlednou glazurou. Na podzim 1969 přišla další
zakázka. Tentokrát kachle do Prahy, bylo jich několik, ale pamatuju se na
Pražské Jezulátko. Na něm jsem se rytím do sádry podílela i já. Vlastně od té
doby všechna ta rytí do sádry připadla mně.
20.06.2022