![]() Ateliér a momentky z práce |
![]() Filmové klapky |
![]() Bronzové plastiky |
![]() Výstavy přátel v mém ateliéru |
![]() Výstavy společné a samostatné |
![]() Realizace v architektuře |
![]() Životopis a jiné zbytečnosti |
Momentky z instalace
Křížové cesty
Prožijte s námi hektický týden, na jehož konci je odměna pro celý život
![]() 20.srpen-pátek vyměřování pro nástřik |
![]() 21.srpna-sobota je hotovo,zítra se bude stříkat podklad |
|
![]() 23.srpna-pondělí se mohly vyvrtat otvory pro hmoždinky a usadit je |
![]() 24.srpna-úterý usazujeme rámy a naměřujeme vnitřní prvky |
|
![]() rámy se musí sundat, aby se mohly vyvrtat otvory pro hmoždinky |
![]() 25.srpna-středa instalujeme další zastavení. |
|
![]() 26.srpna-čtvrtek malují se číslice |
![]() Pro nás hotovo ... |
|
... úplně hotovo |
Konečně došlo
na instalaci Křížové cesty. Deset let trvala stavba kostela, čtyři roky
trvala příprava na tvorbu křížové cesty. Teorie, modely, nové teorie, další
modely, a všechno ještě přesnější a ještě přesnější,.Jen přímá gesta rukou
se nedala vyzkoušet, alespoň ne všechna. To byla neznámá.
A teď došlo na instalaci,
a já si znovu vybavuju, jak to celé vznikalo.
Jistě, dole na
rámu byly ruce davu, pokřivené nenávistí, naučenou, zmanipulovanou. Zprvu
jich ještě nebylo moc, davové šílenství teprve začínalo,. Ježíš-člověk je
svázaný a Pilát ukazuje na kříž, Nejen na kříž – i na dav, který si tu
krutou popravu žádá. Pilátova ruka je pevná, neosobní. Dělá, co chce dav,
hysterický, zmanipulovaný dav. Ruce Člověka jsou napnuté, Bůh ho opustil, je
to osamocený, opuštěný člověk, kterého čeká ta nejhorší poprava. Přijímá
kříž, ruce stažené předtuchou hrůzy, která ho čeká, Těžký je kříž. Upadl.
Dav křičí, představení hrůzy začíná. Člověk má ještě sílu, zvedá se. V davu
stojí jeho matka. Setkávají se dva světy, které se míjejí, už k sobě
nemohou. Znám ten pocit. Vyšetřovna StB, můj syn ve vazbě a já na návštěvě.
Dva světy – on deptaný, byť psychicky, já živá. Nesměla jsem se ho dotknout,
jen z dálky mu poslat lásku, sílu a vědomí, že není sám. Tohle jsme vložili
do rukou Mariiných. Tolik její lásky na chvíli utišilo i dav. Křehkému
člověku pomáhá Matouš, má silné, upracované, dělnické ruce. A aspoň na
chvíli zvedne kříž. Dav je nespokojen, vidí málo násilí.
Člověk krvácí,
slábne. Odvážná žena, Veronika, mu podává roušku na otření obličeje, tak
málo stačí, a odsouzený člověk dostává sílu, před kterou se zhypnotizovaný
dav zklidňuje. Na chvíli. Člověk padá, dav vidí další přestavení, další
násilí. Už to ani nejsou lidské ruce, jsou zmanipulované, mají různý počet
prstů, na ničem nezáleží, jen ještě víc krve! Člověk upadl, kříž ho tlačí
k zemi, jedna ruka se zarývá do země – ale vstává, dál nese svůj kříž.V davu
se objevují ženy, ženy z Jeruzaléma. Pláčí. Kde byly, když Ježíše soudili?
Bály se projevit? Teď pláčí, a zbitý, opuštěný člověk jim káže o
milosrdenství. Jeruzalémské ženy – pláč a bázeň – proto ty zvednuté malíčky,
je v nich přece jen trochu neupřímnosti, nemají sílu Veroniky. A člověk
znovu upadl,. Jeho ruce jsou bezvládné, nemá sílu pokračovat. A dav
projevuje ty nejhorší vášně, které dokáží lidem vmanipulovat tyrani.
To už nejsou lidé, lidské
ruce, to je zlo. A zlo se sápe po člověku, svléká ho a pokládá na kříž.
Konečně je
přibitý, ruce proťaté hřeby za zápěstím, aby dlouho vydržel, aby se šlachy
nepřetrhly. A zmučený člověk se dusí, hrudník ve výdechu, jediná šance je
vzepřít se na nohou probitých hřebem – ta bolest, znovu klesne, vydechne a
hřeby se zaryjí hlouběji do rukou – a dav, ten šílený, hysterický dav má
konečně svoji podívanou.
A najednou –
ticho – klid – nicota – smrt. Není bolest, není dav, tělo se uklidnilo a
duše může odejít. Je to velký zázrak smrti, konec pozemského utrpení a
příchod k Bohu, ke světlu všechno prozařujícímu, všudypřítomnému a svítícímu
odnikud. Ta blaženost, zůstat tam, s Ním.
Je večer, Marie
se může konečně dotknout syna, jeho chladných, nehybných rukou. A spolu
s ostatními věrnými ho ukládají do hrobu, ruce složené tak, jak jsou stále
vidět na Turínském plátně. Ženy ještě oplakávají mrtvého člověka, ale nad
mimi již září kříž jako symbol nového světa, ke kterému se již vztahují
drobné dětské ručky.
Marie Dudychová